Grootmoeders internetwijsheid 12
Al eerder heb ik geschreven over hét verdienmodel op het internet: het verkopen van jouw gegevens aan bedrijven die meer over je willen weten dan je beste vriend.
Gelukkig zijn er ook websites en software die wel gratis zijn, maar toch geen onnatuurlijke interesse in je persoonlijke leven en voorkeuren hebben. Denk aan de onvolprezen website Wikipedia, of de handige software van Linux (een gratis alternatief voor Windows), LibreOffice (alternatief voor Microsoft Office), Truecrypt (om bestanden te versleutelen) of VLC (om filmpjes af te spelen).
Gebouwd en onderhouden door vrijwilligers, gratis beschikbaar voor iedereen. Maar iedereen wil graag toch wat overhouden aan zijn werk, dus veel sites van dit soort vrijwilligers staat vol met opvallende doneerknoppen.
De huidige generatie internetgebruikers is er alleen zo aan gewend dat alles gratis is, dat er volgens mij maar weinig mensen daadwerkelijk doneren. En dat is een risico, want als al die programmerende of controlerende vrijwilligers op een gegeven moment liever hun tijd betaald besteden in dienst van een datagraaier of een grote softwareontwikkelaar, dan hebben we geen echt gratis software of websites meer. En moeten we voor alles gaan betalen.
Daarom hoop ik dat er over een aantal jaar een nieuwe grootmoeders internetwijsheid ingeburgerd zal zijn:
Als je software gratis hebt gedownload, en je bent er tevreden mee, doneer je natuurlijk een bedragje aan de maker.
Dat hoeft niet veel te zijn. Als alle gebruikers van Truecrypt (miljoenen wereldwijd) vijf euro doneren, dan houden de makers er een mooie zakcent aan over en blijven ze gemotiveerd om wijzigingen door te voeren en de boel up-to-date te houden. Sterker nog, dan kunnen ze misschien wel nieuwe mensen erbij vragen om de functionaliteit uit te breiden. En dat is in ons aller belang. Dus mensen: doneer die paar euro als jullie blij zijn met software. Zodat we daadwerkelijk ergens gratis klant kunnen blijven in plaats van overal als product verhandeld te worden.